Hem estirat més el braç que la màniga

Just ahir el president Artur Mas anunciava noves retallades per als pressupostos de 2012. Ho vaig escoltar en directe, per la ràdio. Tot molt ben explicat, la veritat sigui dita. El senyor sap parlar, açò sí que ho té. Jo anava assimilant els mots, un a un, assumint el que allò significava, resignat, fins que en un moment amolla les següents paraules: “hem estirat més el braç que la màniga”. En aquell instant perdo la concentració (per escoltar la ràdio es necessita concentració), deixo de sentir el Molt Honorable President i, finalment, m’emprenyo.

“Hem estirat més el braç que la màniga”, diu. Jo, que som signe de foc i diuen que aquests s’encenen ràpid, vaig començar a fer recompte de les meves despeses dels darrers cinc anys, data en què em vaig emancipar definitivament, encara no en tenc trenta, i resulta que no, que “na-nai”, que jo no he estirat més el braç que ma màniga. De fet, m’adono que la màniga és curta, per no dir que la samarreta que duc és de tirants.

Estic de lloguer, sempre hi he estat des que vaig deixar el niu familiar. Ara, en un pis a Barcelona la mar de mono, amb la meva al·lota, simpàtica i guapíssima, 64 metres quadrats, sense moblar, gens malament, que jo em moco amb la màniga sencera. Quasi 800€, i quan dic “quasi” vull dir que en falten 5 per arribar-hi, despeses a banda, clar, i dos sous que sumen… (repicar de tambors), 1700€! Que ningú es preocupi, amb 750€ (és el que ens sobra després de restar el lloguer i les despeses de subministraments i internet (que tenim des de fa un mes) dues persones viuen perfectament, tranquils tots, “¡que no cunda el pánico!”, perdó.

Com que la meva al·lota i jo som persones amb seny i molt responsables, com l’Artur diu que hem d’ésser, responsables, i que per açò els nostres pares ens han pagat dues carreretes a la Universitat de Barcelona, mèrit perquè els dos som de fora de Barcelona – bé, ella té màster i tot, pagat per ella, a “toca-teja” -, no tenim cotxe, ni ella ni jo, hem fet un viatge en 4 anys, a Berlín, la ciutat és l’hòstia, 550€ hotel + avió + despeses, i gastem 10€ de mòbil. Bé, 7’04€ en la meva darrera factura. Ara, açò sí, “muy limpios los dos”.

Perquè no diguin que dic les coses a mitges diré que vaig estalviar per una moto, res de finançaments, que al President no li agraden. Ei, i he descobert que és més econòmic que el transport públic! Bé, idò açò, una moto. I la meva al·lota duu la bicicleta del meu germà petit, que arreglada – té 15 anys – sembla nova, amb açò compensa la natació que vol fer i no pot perquè no arriba a pagar un gimnàs. Sembla que no, però al cap del mes ella s’estalvia uns euros amb els que va a Terrassa per participar en un voluntariat amb nens autistes sense recursos. Ells però, de dir, diuen poca cosa.

Per on anàvem? Sí, ja sé, els fills. No en tenim, hi ha que ésser responsables. Quan no es pot, no es pot. I en volem tenir, no penseu, però som tan joves, tant, només quasi trenta, dolça crisi, la dels trenta, vull dir, que ens esperarem una miqueta més, a veure si la cosa millora.

“Han estirat més el braç que la màniga” diu. Sí, el senyor President va repetir l’oració, aquest cop xerrant de la gestió del Tripartit, que no tenc cap interès en defensar. “Catalans, han (ells) estirat més el braç que la màniga” – diu – “hem de retallar”, i tot seguit diu no sé què de la Sanitat, però com que jo ja he perdut la concentració, desconnecto pensant que jo he anat al metge tres vegades en els darrers cinc anys, tres, i mai he estat de baixa mèdica, per sort, i que duri. Per aquí tampoc he estirat més el braç que la màniga, i açò que els Centres d’Atenció Primària són “de gratis” – diria el Núñez del Crackòvia -. Sé que de franc no en tenen res, però és el què diu el Núñez del Crackòvia, què voleu que hi faci?

I amb tot açò, penso: “I qui, idò, ha estirat més el braç que la màniga?” Properament a les vostres pantalles.

Deixa un comentari

